In januari konden jullie al lezen hoe ik vogeltjes van Arne & Carlos mocht breien voor Kosmos Uitgevers. Maar voordat ik deze vogeltjes maakte, mocht ik al iets anders doen voor Kosmos: een monster proefhaken!

Haaksters gezocht

Eind oktober plaatste Kosmos een oproep: haaksters gezocht! Voor een nieuw te verschijnen boek was Kosmos op zoek naar 2 haaksters die een patroon wilde haken. Het ging om het boek Crochet Imaginarium van Kerry Lord en zou vertaald worden naar het Nederlands. Kerry Lord ken je misschien van de boeken Edward’s Menagerie en vreemde vogels haken (Edward’s Menagerie Birds). Uit bijna 400 reacties, op deze oproep, werden ik en Irene Bertels van Dutch Little Dots uitgekozen om te testen. Jeeeeh! Voor mij kwam de opdracht op het juiste moment. Ik zat middenin mijn burn-out en dit was een goede stok achter de deur om weer creatief aan de slag te gaan.

Proefhaken

Via de mail kregen we het patroon toegestuurd en het garen mochten we zelf kiezen. Aan ons de taak om vooral te kijken naar de leesbaarheid van het boek. Proefhaken is wel even iets anders dan gewoon voor jezelf haken. Je moet natuurlijk opletten dat het klopt wat er geschreven staat. Je weet natuurlijk vaak wel hoe iets moet, maar staat dat ook beschreven?

Tijdens het haken maakte ik allerlei aantekeningen in mijn beschrijving.
Zo zou ik bijvoorbeeld in plaats van ‘toer 2 v’ eerder schrijven ‘toer 2 12v’, dat maakt voor mij duidelijker hoeveel steken ik moet haken en hoeveel ik er aan het einde van de toer moet hebben. Ook de stekenverhouding wordt hier aangegeven als 3×3 cm = 6 steken x7 voeren. Stekenverhoudingen worden altijd (of op zijn minst heel vaak) in 10×10 cm uitgedrukt, toch?

Voor het proefhaken kreeg ik niet de makkelijkste onderdelen. Zo kreeg ik bij de poten te maken met zwemvliezen die ik tussen de tenen moest haken. Er stond na het aanhechten van de draad alleen beschreven:  haak vasten heen en weer over de steken en neem per toer 1 steek op van elke teen, zodat het haakwerk de ruimte tussen de tenen vult. Op zich duidelijk wat ze bedoelen, maar tijdens het haken ontstonden er flinke gaten en was het ook niet duidelijk hoeveel toeren je precies moet haken en hoeveel steken je dan moest hebben.

Daarnaast was de kop ook een echte uitdaging. Op de foto was te zien dat er op het basishoofd een extra bobbel komt, die je daarna verdeeld in 3 punten. Maar in de beschrijving voor het begin van deze bobbel staat dat je 60 steken moet haken over de toer (30 steken langs de toer, keren over de bovenkant, dan weer 30 steken over de toer naar het beginpunt). Je zou dan een wortel hebben. Ik kreeg met geen mogelijkheid de vorm van een wortel op zijn hoofd, haha. Ook is het lastig 60 steken over een toer te maken van een hoofd die op het breedste punt maar 54 steken groot is. Voor mij heel onduidelijk. (Nu ik het boek in handen heb, is het nog steeds niet duidelijk, maar ik weet dat ze met wortel waarschijnlijk een basis bedoelen.)

Nadat ik alle onderdelen had gehaakt, heb ik het monster in elkaar gezet, nog wat foto’s gemaakt en vervolgens op reis gestuurd naar de uitgever. Via de mail stuurde ik mijn op- en aanmerkingen.  Helaas kan ik niks van mijn aanbevelingen terugvinden in het boek, maar goed, die keuze ligt natuurlijk ook niet bij mij.

Stel je eigen monster samen

Vanaf 1 maart ligt de Nederlandse versie van Kerry Lords boek in de winkels. En wij, proefhakers, mochten het boek vorige week ontvangen! Het is heel leuk opgebouwd. Het is een flipboek, waarbij je zelf je eigen monster kunt samenstellen door te bladeren tussen de verschillende koppen, armen en benen. Je ziet dan direct hoe deze verschillende onderdelen er samen uit komen te zien.
Daarnaast kun je nog eindeloos variëren door het toevoegen van staarten en het gebruik van verschillende kleurcombinaties. Op Instagram kun je je eigen creatie delen via #edsflipbook, maar natuurlijk ook inspiratie voor andere monsters opdoen.  En je hoeft niet te schrikken, want het zijn eigenlijk allemaal lieve monsters.

Monster zoekt nieuw onderkomen

Ik vond het erg leuk om het monster te haken (hoewel het dus niet altijd makkelijk was), zeker ook omdat dit voor mij een soort nieuw begin was. Met dit monster heb ik letterlijk en figuurlijk de draad weer op kunnen pakken.  Heel fijn. En dit fijne gevoel mag ik met jullie delen.
Mijn monster is nog steeds te vinden op het kantoor van Kosmos Uitgevers, maar hij wil graag een nieuw onderkomen. Natuurlijk is hij ook bij mij van harte welkom, maar ik denk dat ik iemand anders veel blijer mee kan maken.

De creatieve kant van Kosmos is tegenwoordig te vinden onder de naam Craft Lab en op hun site en Facebookpagina is er een winactie te vinden. Tot komende vrijdag maak je kans om mijn gehaakte monster te winnen.  Wil je weten hoe? Kijk dan even bij Craft Lab en wie weet komt dit lieve monstertje binnenkort jouw kant op.